jump to navigation

Επιταχυνόμενη … μάθηση: ένα μάθημα που παρέλειψε να μας διδάξει το σχολείο Φεβρουαρίου 20, 2011

Posted by georgekiriakidis in Uncategorized.
Tags: , , , , , ,
trackback
Αριστοτέλης

Αριστοτέλης

Ο πάντα επίκαιρος φιλόσοφος Αριστοτέλης είπε “ο άνθρωπος ορέγεται του οιδέναι”. Μια ορμέφυτη ανάγκη τον παρακινεί στη μάθηση κάθε στιγμή, για κάθε τι, από οποιονδήποτε και οπουδήποτε. Μάλιστα, το μέγεθος αυτής της “όρεξης” προσδιορίζει και την πλαστικότητα του κάθε ανθρώπου. Ποια είναι η προδιάθεση μας για μάθηση;

Η μάθηση είναι αλλαγή της συμπεριφοράς, λένε οι επιστήμονες της εκπαίδευσης και της ψυχολογίας. Όλοι ως μαθητές ακούσαμε την προτροπή των γονιών μας για μελέτη και διάβασμα. Ποιος όμως γονέας είναι σε θέση να απαντήσει στο απλό ερώτημα του παιδιού: “Μπορείς να μου δείξεις τον τρόπο;” Ποιος είναι ο σωστός τρόπος μελέτης, ανάγνωσης, απομνημόνευσης και ανάκλησης πληροφοριών; Πολύς χρόνος χαμένος αν δεν γνωρίζουμε τον τρόπο!!!

Η μέθοδΔρομέαςος της επιταχυνόμενης μάθησης έρχεται να μας δώσει απαντήσεις. Απλές, κατανοητές και άμεσα εφαρμόσιμες τεχνικές μπορούν να βοηθήσουν στην κατεύθυνση μιας μεταγνωστικής συνειδητότητας “μαθαίνω πώς να μαθαίνω”.

Η μάθηση είναι μια δυναμική διαδικασία άκρως προσωπική. Ασφαλώς διαφέρει στις λεπτομέρειες ο τρόπος και οι τεχνικές που πρέπει να ακολουθήσει κάποιος ώστε να μεγιστοποιήσει τα μαθησιακά του αποτελέσματα. Με άλλο τρόπο θα απολαύσουμε ένα μυθιστόρημα, διαφορετικά θα αφομοιώσουμε τεχνικούς όρους από ένα εγχειρίδιο, αλλιώς θα εντρυφήσουμε σε μια τεχνική μελέτη στη δουλειά μας και με άλλες τεχνικές θα απομνημονεύσουμε ότι χρειάζεται για μία εξέταση ή πιστοποίηση.

Ποιο είναι το μαθησιακό μας στυλ; Τι είναι οι πολλαπλές νοημοσύνες και πως μπορούν να μας βοηθήσουν στη μελέτη; Πως λειτουργεί το μυαλό και σε ποια κατάσταση πρέπει να βρίσκεται προκειμένου να πετύχουμε τα μέγιστα μαθησιακά αποτελέσματα; Αυτά είναι μερικά μόνο ερωτήματα για όποιον μελετά ή απλά διαβάζει.

Παρακάτω περιγράφεται περιληπτικά και με απλά βήματα μία γενική μεθοδολογία ως πρώτη επαφή με την ανάπτυξη του προσωπικού τρόπου μελέτης και μάθησης. Πέντε απλά στάδια που μας φέρνουν ποιο κοντά στη γνώση και την κατανόηση:

MethodΕικόνα 1: μεθοδολογία επιταχυνόμενης μάθησης

1.      Προετοιμασία. Πριν την έναρξη της μελέτης πρέπει να προετοιμάσουμε το εσωτερικό και εξωτερικό περιβάλλον της μελέτης. Επιγραμματικά μερικά από τα σημεία που συνιστούν ένα κατάλληλο περιβάλλον μελέτης είναι:

  • Ο εργονομικός χώρος μελέτης (γραφείο, κάθισμα κά)
  • Ο σωστός φωτισμός
  • Η αποφυγή εξωτερικών θορύβων
  • Η απαλή ενεργητική κλασική μουσική (Μέθοδος LOZANOV)
  • Η διακριτική διακόσμηση του χώρου με φυτά. Μάλιστα κάποια φυτά ενεργοποιούν την λειτουργία του εγκεφάλου για αυξημένα μαθησιακά αποτελέσματα.
  • Τα αρωματικά έλαια που επίσης βοηθούν στην ενεργοποίηση του μυαλού.
  • Η προθέρμανση και το “ξύπνημα” με απλές ασκήσεις του μυαλού
  • Η καλή φυσική κατάσταση
  • Η γνώση του τρόπου που λειτουργεί η μνήμη
  • Η παρακίνηση για μάθηση με ιδιαίτερες τεχνικές. Μαθαίνουμε καλύτερα όταν μας ευχαριστεί η μελέτη και όχι όταν νοιώθουμε καταπίεση και υποχρέωση.

2.      Η πρώτη ματιά. Το στάδιο αυτό περιλαμβάνει μία σειρά από τεχνικές που βοηθούν στην απόκτηση μιας γενικής εικόνας όλης της ύλης που έχουμε να μελετήσουμε. Η σχεδίαση ενός απλού προγράμματος και η σωστή ιεράρχηση των επιμέρους θεμάτων είναι στους στόχους αυτού του βήματος. Τεχνικές εννοιολογικής χαρτογράφησης (νοητικοί χάρτες), φωτοανάγνωση και άλλες βοηθούν στη χάραξη του σωστού δρόμου. Όλα αυτά θεωρούνται ουσιαστικά εργαλεία μόνο αν τυποποιηθούν και αποκτήσουμε μία άνεση στη χρήση τους.

3.      Ταχυανάγνωση. Πολύ σημαντικό στάδιο αφού με τις κατάλληλες, ανάλογα με το σκοπό της μελέτης, τεχνικές σάρωσης της ύλης αρχίζει η μάθηση. Η βοήθεια της περιφερειακής όρασης εδώ είναι καθοριστική και όμως συνήθως μένει ανεκμετάλλευτη.

4.      Αφομοίωση. Εδώ γίνεται η ενεργοποίηση σε τμήματα της ύλης που χρήζουν μεγαλύτερης προσοχής. Η ζεύξη των εννοιών και η χρήση εννοιολογικών χαρτών ενισχύει την ικανότητα αφομοίωσης. Η ανάπτυξη κριτικής και δημιουργικής ικανότητας επίσης.

5.      Παραμονή. Οι τεχνικές απομνημόνευσης όπως η ακροστοιχίδα, η ρίμα, η τεχνική των αναλογικών αριθμών, του “Ρωμαϊκού δωματίου” και άλλες σε συνδυασμό με τη σωστή επανάληψη (σε χρόνο και με τρόπο) εξασφαλίζουν τα μέγιστα αποτελέσματα της μελέτης.

Όλα τα παραπάνω αναφέρθηκαν πολύ σύντομα. Δεν αποτελούν ένα σύνολο τεχνικών αλλά ένα σύστημα. Ένα σύστημα που πρέπει να σχεδιάζεται με προσοχή, σαν ένα καλοκουρδισμένο ρολόι, μοναδικό για τον καθένα ώστε να προσφέρει τις υπηρεσίες του.

Πολλοί άνθρωποι δυστυχώς ένοιωσαν και νοιώθουν μια απέχθεια στη μάθηση. Ο λόγος στις περισσότερες περιπτώσεις δεν είναι κάποιες μαθησιακές δυσκολίες (όπως βιαζόμαστε να διαγνώσουμε) αλλά η ανικανότητα να βρούμε τον δικό μας μοναδικό τρόπο μάθησης.

Εμπρός λοιπόν!!!

Ο μαγευτικός κόσμος της μάθησης ανήκει σε όλους!!!

Ας βοηθήσουμε να αποκαλυφθεί!!!

Τα σεμινάρια μας “μαθαίνω πως να μαθαίνω” συνεχίζονται με επιτυχία !!!

Advertisements
Αρέσει σε %d bloggers: